Dust2 – det mest populære af alle cs maps.
Det er ikke bare et af de mest populære cs maps. Statistisk set, ER det suverænt den mest spillede Counter Strike bane gennem tiderne. Dust2, har eksisteret siden 2001 og er dermed snart over to årtier gammel.
Du kan i denne video se en grundig sammenligning og analyse af den gamle version af Dust2 og den nye version.
ESCalation
Denne video fra ESCalation fremviser den kronologiske evolution af Dust2. Den fokuserer på de mange gentagelser i den Counter Strikes visuelle systemudvikling.
Layoutet og det generelle tema i dette cs map kan umiddelbart virke ret ens. Men den arkitektoniske stil, grafiske præcision og læsbarheden har ændret sig markant.
Det er den klassiske udviklingsproces, der skelner mellem at udvikle et underholdende spil og opbygge et plausibelt rum for spillerne. Banen er tydeligvis blevet udviklet med en forestilling om, at virkelige mennesker rent faktisk kunne gå på de støvede stier. Realismen er utrolig beundringsværdig.
Noget af det blærede ved CSGO’s version af Dust2 er, at den formår at simplificere en gennemtænkt plan.
Det er indiskutabelt det mindst foranderlige, men samtidig mest visuelt realistiske af alle cs maps.
Hvorfor det bedste CS map, også er et problem
Dust2 er en af de mest spillede maps i spilleindustriens historie. Det har været en del af adskillige versioner af Counter Strike. Af mange spillere bliver det betragtet, som nærmest perfekt og usårligt. Det kan rent faktisk også være et problem. Du kan nedenstående læse hvorfor.
CSGO har nået et nyt stadie, som giver en hidtil uset udfordring. Det er vanskeligt at udvikle en ny bane, som kan konkurrere med Dust2. Når man er oppe imod perfektion, er det jo nærmest umuligt at toppe. Eller blot at matche, for den sags skyld.
Udvikleren af det enormt populære cs map, Cache, udtalte følgende i et interview om Dust: ”De har gjort alt rigtigt, bortset fra visse elementer af det æstetiske,” forklarede han.
”Alt andet er komplet, vi snakker perfektion. Layoutdesignet er unikt. Ser man på kortet fra fugleperspektiv, så kan man ikke sætte en finger på noget. Det peger tilbage på det gamle ordsprog – perfektion er simpelhed.
Ydermere tilføjede han følgende til sin konstatering:
”Den har den nostalgiske faktor med sig, hvilket gør det yderligere vanskeligt at kreere nye cs maps. Der er en masse aspekter, som andre folk ikke kan implementere i nye maps. De ville blot kopiere eksisterende ideer, hvilket spillerne ville bemærke. Der er så mange unikke elementer i banen, som gør det unfair for andre udviklere at konkurrere med.”
De
Dust2
Dust2 er blevet spillet på konkurrenceplan i over et årti. I counter-universet er det blevet en vane at holde sig til de maps, man kender og føler sig tryg ved. Det kan have sine fordele, men også sine ulemper. Ulempen er, at det er svært at finde nye maps, som er komfortable for forbrugeren. Rotationen er yderst begrænset. Man kan eksempelvis ikke fjerne den mest populære CS bane fra de professionelle kampe. Folk ville eksplodere.
Det har skabt en mærkværdig dynamik, hvor spillet ikke kan fornyes. Det skal dog hverken gøres obskurt eller glorificeres. Sandheden er, at vi ift. maps befinder os i en form for stagnation. Men så længe at spillerne nyder at spille Counter Strike, kan det ikke være helt galt.
Se historien om den omtalte bane i følgende video.